Въведение

Повечето от нас са били и от двете страни на вечната конфронтация шофьори-колоездачи, но от какво всъщност е породена и кои са стереотипите за двете страни - ще разгледаме в тази кратка статия. Ще си припомним основните права при движение на пътя, за да разберем защо все още се случват нелепи инциденти и ще Ви дадем съвети за по-добра колегиалност и безопасност на пътя.

Стереотипи на шофьори

Собственик на BMW

Един от най-популярните стереотипи на пътя, предимно на възраст 18-30г.
Характерни черти:

  • Винаги бърза и ускорява при разминаване с колоездачите
  • Средната скорост в населено място над 60км./ч.  и 120км./ч + на междуградско
  • Минава възможно най-близо до колоездачите, дори когато другата лента е свободна.

Турски или румънски тираджия

   Едно от най-неприятните неща за хората на пътя с велосипеди е разминаването с тирове и по-специално с румънски или турски такива.

  • Винаги карат на осовата линия когато шофираме и винаги възможно най-близо до мантинелата, когато сме на колелата. 
  • Характерен за тях е предупредителния клаксон, сякаш можем да излезем от пътя и да влезем в канавката, за да осигурим пространство.
  • Изгорелите газове изпълват въздуха километър напред и принуждават колоездачите да спрат и да изчакат.

Стереотипи на колоездачи

"Професионалистите"

"Професионалистите" карат на групи, често облечени с брандирани екипи за колоездене.

  • Карат един до друг и заемат цялото платно, докато не чуят автомобила зад себе си.
  • Когато платното е прекалено тясно за разминаване на две коли - не отбиват встрани, а продължават, защото гонят време в Strava-та
  • Винаги недоволстват, ако не ги заобиколиш чак в насрещното. 

Младите колоездачи

Децата са причина много от шофьорите да изтръпаме, когато ги видим на dirt jump и планински велосипеди в града.

  • Не се оглеждат и скачат по бордюрите между пътя и тротоара
  • Много е вероятно да ни напсуват, ако подадем звуков сигнал, за да ги предупредим, че са в центъра на платното за движение.
  • Често карат един до друг с приятели и не се съобразяват с никой

Правила и препоръки

Спазвайте основните правила, бъдете съпричастни

Макар и да осмиваме нелепите и смешни случаи на пътя между шофьори и велосипедисти, в действителност много от тях водят до инциденти, които не са никак приятни. От една страна шофьорите искат да стигнат безопасно до дадена дестинация и със сигурност не са излезли специално, за да притесняват и създават проблеми на колоездачите, от друга страна колоездачите и по-конкретно тези, които карат шосейни велосипеди  са излезли навън за удоволствие и здраве. 
Уверяваме ви, че със сигурност колоездачите нямат никакъв интерес да застрашават своето собствено здраве или това на шофьорите. 

Според нас проблемът се корени не толкова в незнанието, колкото в манталитета и грешния начин на мислене -"какъв е шанса сега да ми излезе кола отпред", "тук едва ли ще има канавка, която ще принуди колоездача да влезе по-навътре в платното" , "той сигурно ще намали, като ни види, че караме посредата" и така нататък. Схващате идеята. 

Вместо всички да разчитаме на това, което знаем, сякаш винаги си правим ненужни експерименти и уговорки, които за едното нищо могат да ни костват живота. 
Припомнете си общоприетите правила на пътя по-долу и следващия път, когато се озовете на пътя се сетете за тях и помислете дали си струва да вземате ненужни рискове, които повечето пъти дори стават подсъзнателно. 

  • Носете ярки, видими дрехи, за предпочитане със светлоотразителна лента или лепенки.
  • Винаги карайте отляво на пътя. (заедно с трафика, а не срещу него) 
  • Никога не карайте в условия на слаба или тъмна светлина без предни и задни велосипедни светлини.
  • Винаги карайте на пътя с каска. Каската е изключително подценявано предпазно средство, което според многобройни статистики предотвратява контузии и дори смърт.
  • Преди извършване на маневра, покажете на другите участници в движението вашите намерения. Сигнализирайте с изпъната ръка в коя посока ще завивате.
Прочетох и се съгласявам с Условия за ползване.
Прочетох и се съгласявам с Правилата за поверителност.