
Решавате да си купите велосипед – лесно! Разбирате, че рамките се изработват от няколко различни материали и се чудите какъв велосипед да си изберете – трудно, особено ако не знаете каква е разликата между съответните материали.Дали да изберете алуминиева, карбонова или стоманена рамка?Всеки материал си има своите предимства и недостатъци, но изборът на рамка зависи от следните неща: дали теглото е от значение за Вас, колко средства сте готови да заделите, дали искате да издържи за 10 години напред, или ще си купите нов велосипед след един-два сезона, дали искате велосипед на известна марка, или желаете сами да изберете частите за вашето колело. В тази статия Ви предлагаме поглед върху предимствата и недостатъците на всеки един материал.
Алуминий
Алуминият е най-често използваният материал за изработка на рамки за велосипеди. Предимствата му са, че не ръждясва, сравнително лек е и има изключително добро съотношение здравина-тегло. Също така е лесно достъпен и цените на качествените алуминиеви велосипеди варират от 1200 до 3000 лв (в зависимост от останалите части и компоненти на велосипеда).
Предимства – алуминиевите велосипеди са леки, издръжливи и Ви гарантират бързо ускорение. Отлично съотношение цена-качество.
Недостатъци – не неутрализират вибрациите от триенето на гумите толкова добре, колкото другите материали, което означава, че карането Ви ще е малко „по-твърдо“.


Карбон
Най-често използваният материал при висококачествените велосипеди е карбонът (въглеродни нишки, слепени със смола). Най-голямото предимство на карбона е че този материал е по-лек от алуминия и стоманата. По-ниската му плътност допринася за абсорбирането на вибрациите при каране, което означава, че возенето Ви ще е по-гладко и комфортно.
Карбонът може да се оформя в по-сложни форми, давайки на създателите на велосипеди по-голяма свобода в разработването на рамки, които да бъдат максимално аеродинамични. Друго предимство на този материал е че производителите могат да променят подравняването на отделните влакна, давайки различно ниво на твърдост в отделните части на рамката в зависимост от типа каране, за който ще се използва велосипедът.
Недостатъците са, че този материал е скъп и по-податлив на сцепване от алуминия и стоманата, а веднъж сцепи ли се, карбонът става крехък и рамката неизползваема.
Стомана
Едно време стоманата е била най-използвания материал за направа на рамки на велосипеди. Днес обаче не се радва на толкова голяма популярност именно заради алуминия и карбона.
Основните причини стоманата вече да не е толкова предпочитана са нейното тегло (велосипедите със стоманени рамки са сравнително по-тежки) и нейната цена (като материал стоманата е по-скъпа от алуминия, затова не е предпочитана от самите производители на велосипеди и няма да намерите стоманен велосипед от среден или висок клас).
И все пак, въпреки че стоманата се използва при велосипедите от нисък клас, тя е издръжлива, устойчива на износване и за разлика от алуминия и карбона се поправя лесно. Преди да правите промени използвайте слоевете, за да маркирате желания елемент.

Недостатъците са, че ръждясва, нуждае се от повече поддръжка от другите материали и прави велосипеда тежък – нещо, което повечето колоездачи избягват в днешно време.

Чували ли сте някога за колело, направено от дърво? Може да се изненадате, но тези велосипеди са съвсем реални!

Бамбук
Бамбуковите велосипеди са изненадващо издръжливи, здрави, леки, комфортни и притежават голяма доза стил. Предимството на производството на бамбукови велосипеди е, че се правят от бързо възобновяващ се материал, което прави създаването им природосъобразно. Тези екзотични и уникални велосипеди не отстъпват по нищо на качествените алуминиеви велосипеди, дори са по-леки от тях и абсорбират вибрациите от триенето на гумите 4 пъти по-добре от карбона, което ги прави перфектни за дълги пътешествия.
Чуждестранни марки като Boo и Calfee произвеждат бамбукови велосипеди от доста дълго време, а преди няколко години тези колела се появиха и в България.Въпреки че за сега алуминият доминира като предпочитан материал за велосипеди, бамбукът бързо набира скорост и със сигурност ще изиграе запомняща се роля в бъдещето на велосипедите.